dag 12 en 13 Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marc Hooft - WaarBenJij.nu dag 12 en 13 Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marc Hooft - WaarBenJij.nu

dag 12 en 13 Kathmandu

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

11 November 2017 | Nepal, Kathmandu

Gisteren verliep een beetje raar, ik had van de week op Facebook gezien dat er een volunteersparty was in een guesthouse in Kathmandu.
Ik kende er helemaal niemand van, maar toen Simon naar mijn plannen vroeg zei ik toch dat ik daar over nadacht. Ik zou dan wel een nacht in Kathmandu willen slapen.
Dus nadat de kinderen naar binnen gingen heb ik besloten om toch te gaan en Simon vertelde me helemaal hoe ik er met de bus en taxi heen kon, wat het kostte en hoe ik weer terug kon komen. Ook werd er een gasthuis geregeld, lekker goedkoop, omgerekend 6,5 euro.
Zelf ging hij al vroeg weg naar een ziek familielid in Chitwan.
´S middags om een uur of 3 vertrok ik met de bus, op de bussen staan alleen maar Nepalese tekens, maar ik wist waar hij zou staan en ik heb natuurlijk ook mijn mond nog. Bij het instappen flink mijn hoofd gestoten, ik ben gewoon te lang, de mensen schrokken ervan, maar het viel wel mee. Ik had snel een zitplaats, maar na een paar haltes werd de bus helemaal volgestouwd met studenten die stonden te wachten, gezellig hoor.
In Kathmandu aangekomen moest ik een taxi naar het gasthuis nemen, ik moest max 300 Nrp(ong. 2,50) betalen zei Simon en een van de onderwijzeressen zei zelfs 200 Nrp. De eerste chauffeur vroeg 500 en wilde niet onder de 400 zakken, ik zei dat 300 mijn maximale prijs was en ben weggelopen, de volgende taxi deed het wel voor 300, ik was best wel trots op mezelf.
Bij het guesthouse aangekomen eerst wat spullen afgegooid en ik ben gelijk vertrokken naar Durbar Square, want ik was nieuwsgierig hoe het er na de aardbeving uit zag, nou dat was best schrikken dus. Er is best veel ingestort en veel bouwwerken waren gestut. Het paleis dat 4 jaar geleden zo massief leek tijdens het Indra Jatra festival was ook flink toegetakeld en stond in de steigers. Het positieve is dat er volop gebouwd en gerestaureerd wordt.
Het begon al wat donker te worden dus foto's maken ging niet meer, dus ik besloot om vandaag terug te gaan.
Ik liep richting het gebied waar de party zou zijn, moest nog wat hele drukke straten over steken, het leek een beetje op Russisch roulette, gekkenhuis!In Sanepa Chowk aangekomen heb daar in een Chinees,Japans Nepalees restaurant wat gegeten, toen het opgediend werd lagen er 2 stokjes bij, ik heb toch maar om bestek gevraagd, na het met mijn handen eten vond ik dit net wat te veel van het goede. Ik was best moe van de lange wandeling maar had gelukkig veel tijd.
Na het eten bier en chips ingeslagen en nog uitgerust en gechat in een coffeehouse.
De party was buiten op het dakterras en was best gezellig, ik was veruit de oudste, en kon dat af en toe wel merken. Toch leuke gesprekken gehad, we hebben natuurlijk Nepal gemeenschappelijke factor, en na weer een flinke nachtelijke wandeling door ik om half 2 mijn bed in. 'S nachts in je eentje op straat lopen voelt in Nepal niet onveilig, zelfs niet als je een zwarte stier tegen komt....want die lopen er.
Vanochtend bijtijds opgestaan en gedouched, in een restaurantje als ontbijt yoghurt met muesli en fruit op. Volgens mij moesten ze het eerst nog gaan kopen want ik zag de ober vertrekken en later terug komen en ook een meisje kwam met een zakje yoghurt terug. In ieder gevan, het was lekker. Op naar Patan nu, onderweg nog wat leuke spulletjes gekocht met een fixed prijs, niet te duur vond ik en even niet onderhandelen is best relaxed. In Patan allerlei winketjes gezien en daarna naar Durbar Square in Patan gegaan, ook daar werd volop gerestaureerd, het was vrij klein, dus het viel me wat tegen.
Vier jaar geleden vond ik het nog wat ongemakkelijk om zo alleen op pad te zijn, maar nu voelde het niet zo, ik had het erg naar mijn zin, lekker avontuurlijk!
Na Patan vertrokken met de taxi naar Thamel waar van alles te koop is, daar lekker rondgewandeld en momo's gegeten en daarna ging ik naar Durbar square Kathmandu. Onderweg hele mooie dingen gezien, de gouden Tempel waar ik al eens geweest was en een Hindoeïstisch ritueel, het leek wel af ze de stad in de fik gezet hadden. Daar veel foto's gemaakt en een hele tijd naar het ritueel blijven kijken, heerlijk de sfeer proeven en ruiken. Daarna in Durbar square foto's gemaakt en alle schade wat bekeken, best wel triest....
Na weer een flinke wandeltocht door een enorme drukke winkelstraat, waar dan ook nog auto's doorheen proberen te rijden, na even zoeken en vragen de bus naar Banepa weer gepakt. Tevreden en voldaan ben ik weer terug na deze mooie dag....

  • 11 November 2017 - 16:18

    Bert:

    Geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin hebt bro...... alle goeds vanaf hier!

  • 11 November 2017 - 17:38

    Ingrid:

    Cool! Heerlijk, zo op avontuur!!

  • 13 November 2017 - 22:00

    Karel Coppoolse:

    Je gaat goed Marc! Lekker in je eentje de boel verkennen is zo leuk! Je nieuwe liefde is indrukwekkend. Neem je haar mee terug naar huis?

  • 14 November 2017 - 13:32

    Marc Van 't Hooft:

    Karel, dank je wel. Mijn nieuwe liefde, ik denk niet dat ze zo´n reis overleefd, dus ik laat ze maar lekker hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Ik hou van het maken van reizen, vaak ver, soms alleen soms met een groep.

Actief sinds 19 Okt. 2017
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 22351

Voorgaande reizen:

14 November 2023 - 05 December 2023

Oeganda 2023

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

zwerven in Spanje en Portugal

17 September 2018 - 18 Oktober 2018

Nepal 2018

19 Oktober 2017 - 31 December 2017

2e keer naar Nepal, nu vrijwilligerswerk doen

Landen bezocht: