De uiteindelijke bestemming en sponsorgeld - Reisverslag uit Banepa, Nepal van Marc Hooft - WaarBenJij.nu De uiteindelijke bestemming en sponsorgeld - Reisverslag uit Banepa, Nepal van Marc Hooft - WaarBenJij.nu

De uiteindelijke bestemming en sponsorgeld

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

03 November 2017 | Nepal, Banepa

Vandaag was het zover, ik zou gaan verhuizen naar Benapa, mijn uiteindelijke plaats, het weeshuis.
Voor het zover was zou ik eerst naar de bestemming voor het sponsorgeld gaan. Ik had gisteren met de directeur van VSN overlegd over hoe het geld het beste besteed kon worden. Hij vond dat het meest nodig was voor het opvangcentrum voor gehandicapte kinderen. Het zou besteed worden aan groente, fruit melk en lunch voor de 15 tot 20 kinderen die er dagelijks verblijven. Van de 700 euro die ik bij me had kon de instelling ongeveer 8 maanden vooruit, samen met een andere gift bijna een jaar. Het huis waar ik heen zou gaan stond er al stukken beter voor en daar was het minder nodig. Voor de mensen die bijgedragen hebben zou het in mijn ogen leuker zijn dat er iets zichtbaarders mee gedaan zou worden, maar ik vertrouw erop dat dit de beste bestemming is en daar draait er natuurlijk om.
Dus toen ik opgehaald werd bij het gasthuis gingen we nog even naar het VSN gebouw en samen met Linda, een Nederlandse vrijwilliger en Bishal reden we naar het gehandicapten centrum. We werden er erg hartelijk onthaald, 1 van de kinderen kwam al op ons afgelopen en wilde me al mee naar binnen trekken. De directeur van de school, een erg doortastende vrouw, zagen we al aankomen met een krans, ater kreeg ik die samen met een Nepalese welkomstsjaal om gehangen.
Na wat rondgekeken te hebben kwam het officiële gedeelte, ik overhandigde de enveloppe en kreeg een tikka (rode vlek) op mijn voorhoofd en de bloemenkrans en de sjaal werden omgehangen.
Natuurlijk moest ik ook volop op de foto, poseren is echt mijn grote hobby.(NOT)
Daarna nog even bij de kinderen gezeten, er werd spontaan een portret van me getekend door het jongetje wat me mee naar binnen trok bij de binnenkomst.
Na nog een kopje thee gedronken te hebben zijn we naar Benepa vertrokken.
In Benepa bleek het weeshuis een klein schooltje te zijn met drie lokaaltjes. Boven woonde de beheerder Simon(Nepalees) met zijn vrouw Dipa en hun dochtertje Xasper. Ook woonden boven 6 weeskinderen die deel van de familie uitmaakte. 'S middags eerst een lang gesprek met Simon gehad, een beetje wennen aan elkaar en kijken wat de gang van zaken is en wat er van mij verwacht wordt. Het was dus wat wennen, maar op zich voelde het goed. Het contact is wel hechter dan met de familie in het andere guesthouse doordat ik meer opga in het gezin, we wonen allemaal op dezelfde verdieping en ik hou me natuurlijk soms ook met de weeskinderen bezig.
Dat gebeurde al gelijk vanavond, toen ik terug kwam van mijn verkenningstocht in het stadje wilden Simon en zijn vrouw de maandelijkse boodschappen samen gaan doen. Aan mij werd gevraagd of ik op de kinderen wilde passen, die ik natuurlijk nog nauwelijks kende.
Meteen dus maar in het diepe gesprongen, maar et diepe bleek niet zo diep te zijn. Het zijn erg lieve kinderen, we hebben Uno gespeeld en later nog memory. Het ging er erg harmonieus aan toe en ik werd gelijk geaccepteerd. De kinderen (de meeste 11 jaar t/m 13) kunnen redelijk goed Engels, en kinderen zijn uitermate geschikt om Nepalees te leren, ik kon al gelijk oefenen met getallen en kleuren.
'S middag tijdens mijn verkenningstocht nog andere schoenen en een rugzak gekocht, wel onderhandeld, maar in de ogen van Simon had ik er toch wel ruim te veel voor betaald, het ging maar om kleine bedragen vond ik, dus niet heel schokkend.
Morgen, zaterdag is de enige vrije dag hier, zondag begint de school weer en dan ga ik er de eerste paar dagen kijken hoe het er aan toe gaat en later wat assisteren......
Nu eerst maar eens slapen, het was best een vermoeiende dag met weer veel nieuwe indrukken...



  • 03 November 2017 - 18:42

    Margreet:

    Fantastisch Marc om je te volgen. Wat een mooi wat je doet en zo te zien op de foto's doet het je goed. Geniet, ik geniet mee!

  • 03 November 2017 - 21:12

    Ingrid:

    Mooi Marc! Fijn dat deze bijzondere kinderen voor zo lang met het sponsorgeld geholpen zijn. Ik ben er blij mee! En dan nu maar wennen op je nieuwe plek. Veel plezier!

  • 03 November 2017 - 21:24

    Rina:

    Goed bezig Marc ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.

  • 05 November 2017 - 14:51

    Karel Coppoolse:

    Hoi Marc,
    Je doet het goed zo!
    Gewoon doorgaan en genieten van alles, waarbij je daarnaast ook nog eens goed werk doet.
    Heel mooi.

  • 07 November 2017 - 08:34

    Gerrie Brok:

    Hallo Marc,
    Bij toeval kwam ik je verslagjes op het spoor en ik heb ze nu allemaal gelezen.
    Heerlijke verhalen.
    Fijn ook dat het allemaal goed lijkt te gaan en je je op je plek voelt. Ik was een beetje verbaasd dat je bij een schooltje terecht was gekomen en ik een weeshuis in mijn hoofd had. Gelukkig gaan weeskinderen ook naar school. Ik hoop voor je dat je er ook je eigen invulling aan kunt geven en het een zinvolle tijd wordt.
    Succes en hartelijke groet,
    Gerrie

Tags: sponsorgeld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Ik hou van het maken van reizen, vaak ver, soms alleen soms met een groep.

Actief sinds 19 Okt. 2017
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 22319

Voorgaande reizen:

14 November 2023 - 05 December 2023

Oeganda 2023

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

zwerven in Spanje en Portugal

17 September 2018 - 18 Oktober 2018

Nepal 2018

19 Oktober 2017 - 31 December 2017

2e keer naar Nepal, nu vrijwilligerswerk doen

Landen bezocht: