Beneficio, hippiedorp bij Orgiva - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Marc Hooft - WaarBenJij.nu Beneficio, hippiedorp bij Orgiva - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Marc Hooft - WaarBenJij.nu

Beneficio, hippiedorp bij Orgiva

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

18 December 2021 | Spanje, Órgiva

Hippiedorp Beneficiobij Orgiva.
Gisteren ben ik vertrokken, ruim twee weken heb ik gewoond in mijn tent op het parkeerterrein en de bossen van Beneficio.
Veel mensen die daar wonen beginnen zo, eerst maar eens kijken om er vervolgens een woonplekje uit te zoeken.
Mijn eerste week stond ik net naast het parkeerterrein, "het filter" genoemd door de bewoners van Beneficio, iedereen kan er komen staan, er wordt gedronken geblowd en weet ik wat nog meer, er is vaak muziek, altijd leven, een beetje een losgeslagen toestand. Aan de andere kant kon je er ook goedkoop bier kopen en er stond iemand waar ik mijn laptop op kon laden, iedereen helpt elkaar dus wel. Om het terrein te bereiken is ook nog een hele toer, je moet allereerst de ingang vinden een zandpad en aan het eind van dat zandpad zit een steile hobbelige klim, een spektakelom te rijden, de auto schudt alle kanten op.
Na een week ben ik na een paar rumoerige nachten verder het terrein op gegaan. Mijn tent heb ik in het bos gezet, lekker rustig en 's avonds waren vak drums te horen, heel aangenaam vond ik dat. De vaste bewoners wonen nog wat verder op het terrein, een valleitussen de bergen, sommige huisjes kun je pas na een flinke klim bereiken. Ik heb heel wat wandelingen door het gebied gemaakt en iedere keer kwam ik weer andere plekjes tegen. Vaak worden huisjes of hutjes gemaakt van gevonden en geruilde materialen en dat kost dus zo goed als niks.
Het wonen kost erook amper wat, er wordt wat eigen groenten geteeld, wat wiet, van alles eigenlijk. Het heeft me echt aan het denken gezet, wij in Nederland hebben vaak hoge lasten waardoor we wel moeten werken, ons systeem houdt zichzelf in stand, in Beneficio is dat dus niet.
Degene die volgens mij daar het hardste werkt is de bakker met terras waar ik geregeld een bakkie koffie ging drinken, gezellig en goed voor mooie gesprekken. Ik voelde me ook altijd zo vrij om gezellig bij de aanwezige mensen aan te sluiten.
Het water op het terrein komt uit diverse bronnen en als je het direct onder de bron pakt is het goed te drinken. Op het terrein zit verder nog een koffieterrasje en er is een plek waar je ijsjes kunt kopen, een lekkere Magnum vervanger voor een euro, daar ben ik dus ook wel een paar keer langs gegaan.
Op het terrein staat eigenlijk maar één echte woning maar dat is meer een ruïne, een ruimte voor algemeen gebruik. Ik vroeg me af waarom die niet wat bewoonbaarder gemaakt werd, zonde vond ik het, maar het schijnt in Spanje gunstiger te zijn als die niet afgebouwd is.
Douchen deed ik stiekem wel eens op de camping waar ik van tevorengestaan had, maar in Beneficio heb ik ook heerlijk onder de waterval gedouched. Om dan weer warm te worden ging ik wat hoger in de zon liggen. Toiletten waren er niet, wel shit-holes en plassen kon eigenlijk overal wel.
In de vallei worden ook allerlei namen gebruikt, zoals de Italiaanse gedeelte of het Duitse plateau of zoiets.
Ik sprak op de laatste dag nog met een jongeman die in het eerste jaar dat hij er woonde en zijn eigen huisje had gebouwd totaal inclusief huis 500 euro had uitgegeven.
Het is dus een wereld apart, o, er wordt veel geblowd, door haast iedereen, en daar is dus ook veel handel in, ook in andere hallucinerende dingen. Het blowen gaat bij de meesten de hele dag door, best relaxed hoor. Het lukte mij ook in de tijd dat ik daar was om steeds meer ontspannen te worden, ik heb immers tijd genoeg.
Mijn algemene indruk was dat er eigenlijk maar weinig van de grond komt, iedereen creëert zijn plekje en/of tuintje maar aan gezamenlijkedingen wordt niet zoveel gedaan.
Toch geeft dat ook ontspanning, er hoeft niks, gewoon lekker zijn en genieten....


  • 05 September 2022 - 13:41

    Jan Dias:

    Beste, Al enige tijd denk ik eraan om eens een week te proberen naar daar te gaan om te voelen wat dat met mij doet. Heeft u enig idee of je een bepaald bedrag moet betalen om stel dat je daar definitief zou gaan wonen en dus een stukje grond nodig heeft?

    hartelijke groeten
    Jan Dias

  • 05 September 2022 - 14:25

    Marc Van 't Hooft:

    Hoi Jan, volgens mij kost dat helemaal niets.
    Een gedeelte van de grond is wel gekocht, veel mensen bouwen er illegaal wat omheen buiten dat gebied.
    Zoals ik in mijn bericht schrijf, ga er eerst eens een paar weken kamperen, sfeer proeven en met de bewoners praten, je kunt er vanzelf in rollen als het klopt....
    Vriendelijke groet Marc

  • 13 September 2022 - 13:52

    Jan Dias:

    Beste Marc,
    Dank je voor je bericht. Uiteraard ga ik er eerst eens twee weken kamperen en met de mensen daar praten vooral met Gerard die daar de klak zwaait . Ben zeer benieuwd en laat jou zeker weten hoe het is geweest. Hartelijke groeten
    Jan

  • 25 April 2023 - 22:01

    Paulo Smit:

    Hoi Marc,

    Ik ben aan het overleggen om daar eens een kijkje te gaan nemen.

    Ons gezin is nl van plan om in Andalusie off grid te gaan wonen. Weet jij of ik in contact zou kunnen komen met mensen die daar wonen om het een en ander te kunnen vragen?

    Groetjes, Paulo

    Ps: mooi artikel!


  • 16 September 2023 - 01:23

    Kathinka:

    Kun je alleen in n tentje komen logeren of zijn er ook kleine huisjes?


  • 16 September 2023 - 08:59

    Marc:

    De bewoners wonen in huisjes die ze van gratis, geruild of gevonden materiaal maken. Er staan ook wat yurts.

    Er staan dus geen huisjes voor bezoekers.

    Als je met een tentje komt kun je wat verder het terrein op, je kunt ook met een camper, dan kun je voor op het parkeerterrein staan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Órgiva

Marc

Ik hou van het maken van reizen, vaak ver, soms alleen soms met een groep.

Actief sinds 19 Okt. 2017
Verslag gelezen: 1804
Totaal aantal bezoekers 22579

Voorgaande reizen:

14 November 2023 - 05 December 2023

Oeganda 2023

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

zwerven in Spanje en Portugal

17 September 2018 - 18 Oktober 2018

Nepal 2018

19 Oktober 2017 - 31 December 2017

2e keer naar Nepal, nu vrijwilligerswerk doen

Landen bezocht: